loading...

بهترین مرجع مسجد نصرت مشهد

بازدید : 18
شنبه 10 دی 1401 زمان : 12:15

در تورات از خیمه و برقع و روبنده ای که زنان با آن رمز و شکل و اندام خود را می پوشانند، به صورت مصرح مذکور شد‌ه‌است، که نشانگر چگونگی پوشش زنان یهود در آن بعدازظهر میباشد. برای مثال در کتاب روت می‌خوانیم:
بوعز ذکر کرد: زنهار کسی بفهمد که‌این زن به خرمن آمده میباشد و ذکر کرد چادری که به تو میباشد بیاور و بگیر. پس آنرا بگرفت و وی شش کیل جو پیموده بر او گذاشته و به شهر رفت.(16)
یا این که درباره ی عروس یهودا می‌خوانیم:
پس رخت بیوگی را از خویشتن خارج کرده، برقعی به رو کشیده و خویش را در چادری حسینیه نصرت مشهد پوشید و به دروازه عنایم در روش تمنه رفت.(17)
همینطور در کتاب غزلهای سلیمان اینگونه آمده میباشد:
فعلا تو خوشگل هستی ای محبوبه اینجانب، در حال حاضر تو خوشگل هستی و چشمانت از پشت برقع، مثل چشمان کبوتر میباشد.(18)
این ادبیات، به کارگیری زنان یهود از برقع در آن روزگار را، نماد میدهد.
در متن تلمود آمده میباشد که در کتاب مقدس تنها پوشش رمز واجب گردیده و چگونگی آن مشخص نگردیده میباشد. ولی سیره عملی یهود طور دیگری بوده میباشد و حتی عفاف و حجاب وجه و کفین را نیز، مغایر اسلام در بر می گرفته میباشد. در نصیب ناشیم از کتاب مشینه آمده میباشد: مرد مورد نیاز میباشد لباسی برای پوشش رمز و پیشانی و حتی دیده زن تهیه و تنظیم نماید. پزشک مناخیم بریر، پروفسور ادبیات در کالج یشیوا، در کتاب " زنان یهودی در ادبیات ربانی " می نویسد: همواره این سنت برای زنان یهودی وجود داشته میباشد که با پوشش راز – با هر چیزی – از خانه خارج بروند و در مجامع همگانی ظواهر بشوند. حتی این که همگی شکل را بپوشانند و فقط یک دیده را آزاد بگذارند.(19)
یسرائیل لوگاسی در کتاب خویش می نویسد: پوشش زنان قبلی و پس از تزویج با هم تفاوت داراست دختر یهود پیش از تزویج، بایستی از پوشش معمولی جامه که دامن آن حدود 10 سانتی متر تحت زانو و استین آن تا آرنج میباشد، به کارگیری نماید. گیسو رمز درصورتی که که مزین نباشد، مایحتاج وجود ندارد آدرس حسینیه نصرت مشهد پوشیده گردد و چنانچه بلندی موها به کتف رسد، بایستی بسته خواهد شد. ولی طبق تعالیم فقاهتی یهود، دختر بایستی حوالی بلوغ تزویج نماید و بعد از آن رعایت عفاف بر وی واجب می‌شود و لباسش می بایست به نحوی باشد که گشادی آن برجستگی های تن را بپوشاند و آستین جامه تا مچ دست باشد. همه گردن از دو طرف تا شیب شانه از پشت و جلو می بایست پوشانده گردد. حتی پاها بایستی پوشیده بماند و از پشت جوراب نباید پا چشم خواهد شد و جوراب های عکسدار با رنگ های تند ممنوع میباشد. آحاد گیسو رمز می بایست پوشیده بماند و آرایشی که موجب جلب اعتنا سایرافراد گردد، گناه بزرگی میباشد.(20)
پس با دقت به آنچه سپری شد می قدرت بیان کرد عفاف و حجاب در یهود از سه نصیب تشکیل‌شده میباشد:
الف) عفاف و حجاب پوششی: در کتاب ها مقدس یهود به به کارگیری از خیمه و برقع اشاره شد‌ه‌است و سیره زنان یهود، وجوب این دستور را به نیکی نشانه میدهد.
ب) عفاف رفتاری: به کارگیری از اثاثیه زینتی و آرایشی در قبال مردان و همینطور اختلاط با نامحرمان، تقبیح گردیده‌است.
ج) عفاف گفتاری: سخن و معاشرت با مردان سرزنش گردیده‌است و مرد می‌تواند به خاطرعدم رعایت آن همسرش را جدایی دهد.

عفاف و حجاب در دین مسیحیت


شایسته ترین مجال برای اینکه ثروتمند گردید.

مشاهده

تبلیغ
همان گونه که گفته شد، به انگیزه تناسبی که فی مابین ادیان الهی و فطرت بشر وجود داراست، این رزرو حسینیه نصرت مشهد ادیان از نگاه احکام کلی جهت و طریق واحدی دارا هستند. در مسیحیت نیز همچون آئین یهود، عفاف و حجاب زنان امری واجب به شمار می آمده و مسیحیت خیر فقط احکام شریعت یهود در زمینه‌ی پوشش زنان را تغییر و تحول نداده و آن را استمرار بخشیده، (21) بلکه در مواقعی گام را بالاتر گذارده و با تأکید بیشتر وجوب عفاف و حجاب را مطرح ساخته میباشد. چون در شریعت یهود تشکیل خانواده و تزویج امری مقدس محسوب می گردیده البته از طریقه مسیحیت، تجرّد مقدس شمرده می گردیده است. لذا مسیحیت می بایست برای از در بین بردن هر سیرتکامل تحریک و تهییج، زنان را به طور شدیدتری به رعایت بدون نقص پوشش و هجران از هرگونه پیرایش و تزیین فرا می‌خواند. (22) براین اساس زنان معتقد به حضرت مسیح می کوشیدند مانند حضرت مریم مو سر راز خویش را بپوشانند و با عفاف وارد جامعه شوند. نقاشان مسیحی به خصوص نقاشان سابق خیس، تصویر حضرت مریم را با عفاف و پوشش بدون نقص می می کشیدند. همینطور از قبل تا مجال درحال حاضر زنان راهبه و قدیس یکی‌از کاملترین عفاف ها را گزینش می کردند. این فرمان نماد می‌دهد که از نگاه آن‌ها، داشتن عفاف و حجاب به دینداری نزدیکتر و در پیشگاه آفریدگار نیکو خیس میباشد.
نشانه‌ها انجیل کتاب مقدس یهودیان، امرها شرعی پاپ ها و کاردینال ها و سیره ی عملی زنان مسیحی از شماره تلفن حسینیه نصرت مشهد صدر نخستین مسیحیت تا قرن ها 18 و 19 وجود عفاف فی مابین مسیحیان را تأیید می کند. در‌این قسمت فرازهایی از انجیل که درباره‌ی عفاف و مسائل مرتبط با آن میباشد، مرور می نماییم.

در تورات از خیمه و برقع و روبنده ای که زنان با آن رمز و شکل و اندام خود را می پوشانند، به صورت مصرح مذکور شد‌ه‌است، که نشانگر چگونگی پوشش زنان یهود در آن بعدازظهر میباشد. برای مثال در کتاب روت می‌خوانیم:
بوعز ذکر کرد: زنهار کسی بفهمد که‌این زن به خرمن آمده میباشد و ذکر کرد چادری که به تو میباشد بیاور و بگیر. پس آنرا بگرفت و وی شش کیل جو پیموده بر او گذاشته و به شهر رفت.(16)
یا این که درباره ی عروس یهودا می‌خوانیم:
پس رخت بیوگی را از خویشتن خارج کرده، برقعی به رو کشیده و خویش را در چادری حسینیه نصرت مشهد پوشید و به دروازه عنایم در روش تمنه رفت.(17)
همینطور در کتاب غزلهای سلیمان اینگونه آمده میباشد:
فعلا تو خوشگل هستی ای محبوبه اینجانب، در حال حاضر تو خوشگل هستی و چشمانت از پشت برقع، مثل چشمان کبوتر میباشد.(18)
این ادبیات، به کارگیری زنان یهود از برقع در آن روزگار را، نماد میدهد.
در متن تلمود آمده میباشد که در کتاب مقدس تنها پوشش رمز واجب گردیده و چگونگی آن مشخص نگردیده میباشد. ولی سیره عملی یهود طور دیگری بوده میباشد و حتی عفاف و حجاب وجه و کفین را نیز، مغایر اسلام در بر می گرفته میباشد. در نصیب ناشیم از کتاب مشینه آمده میباشد: مرد مورد نیاز میباشد لباسی برای پوشش رمز و پیشانی و حتی دیده زن تهیه و تنظیم نماید. پزشک مناخیم بریر، پروفسور ادبیات در کالج یشیوا، در کتاب " زنان یهودی در ادبیات ربانی " می نویسد: همواره این سنت برای زنان یهودی وجود داشته میباشد که با پوشش راز – با هر چیزی – از خانه خارج بروند و در مجامع همگانی ظواهر بشوند. حتی این که همگی شکل را بپوشانند و فقط یک دیده را آزاد بگذارند.(19)
یسرائیل لوگاسی در کتاب خویش می نویسد: پوشش زنان قبلی و پس از تزویج با هم تفاوت داراست دختر یهود پیش از تزویج، بایستی از پوشش معمولی جامه که دامن آن حدود 10 سانتی متر تحت زانو و استین آن تا آرنج میباشد، به کارگیری نماید. گیسو رمز درصورتی که که مزین نباشد، مایحتاج وجود ندارد آدرس حسینیه نصرت مشهد پوشیده گردد و چنانچه بلندی موها به کتف رسد، بایستی بسته خواهد شد. ولی طبق تعالیم فقاهتی یهود، دختر بایستی حوالی بلوغ تزویج نماید و بعد از آن رعایت عفاف بر وی واجب می‌شود و لباسش می بایست به نحوی باشد که گشادی آن برجستگی های تن را بپوشاند و آستین جامه تا مچ دست باشد. همه گردن از دو طرف تا شیب شانه از پشت و جلو می بایست پوشانده گردد. حتی پاها بایستی پوشیده بماند و از پشت جوراب نباید پا چشم خواهد شد و جوراب های عکسدار با رنگ های تند ممنوع میباشد. آحاد گیسو رمز می بایست پوشیده بماند و آرایشی که موجب جلب اعتنا سایرافراد گردد، گناه بزرگی میباشد.(20)
پس با دقت به آنچه سپری شد می قدرت بیان کرد عفاف و حجاب در یهود از سه نصیب تشکیل‌شده میباشد:
الف) عفاف و حجاب پوششی: در کتاب ها مقدس یهود به به کارگیری از خیمه و برقع اشاره شد‌ه‌است و سیره زنان یهود، وجوب این دستور را به نیکی نشانه میدهد.
ب) عفاف رفتاری: به کارگیری از اثاثیه زینتی و آرایشی در قبال مردان و همینطور اختلاط با نامحرمان، تقبیح گردیده‌است.
ج) عفاف گفتاری: سخن و معاشرت با مردان سرزنش گردیده‌است و مرد می‌تواند به خاطرعدم رعایت آن همسرش را جدایی دهد.

عفاف و حجاب در دین مسیحیت


شایسته ترین مجال برای اینکه ثروتمند گردید.

مشاهده

تبلیغ
همان گونه که گفته شد، به انگیزه تناسبی که فی مابین ادیان الهی و فطرت بشر وجود داراست، این رزرو حسینیه نصرت مشهد ادیان از نگاه احکام کلی جهت و طریق واحدی دارا هستند. در مسیحیت نیز همچون آئین یهود، عفاف و حجاب زنان امری واجب به شمار می آمده و مسیحیت خیر فقط احکام شریعت یهود در زمینه‌ی پوشش زنان را تغییر و تحول نداده و آن را استمرار بخشیده، (21) بلکه در مواقعی گام را بالاتر گذارده و با تأکید بیشتر وجوب عفاف و حجاب را مطرح ساخته میباشد. چون در شریعت یهود تشکیل خانواده و تزویج امری مقدس محسوب می گردیده البته از طریقه مسیحیت، تجرّد مقدس شمرده می گردیده است. لذا مسیحیت می بایست برای از در بین بردن هر سیرتکامل تحریک و تهییج، زنان را به طور شدیدتری به رعایت بدون نقص پوشش و هجران از هرگونه پیرایش و تزیین فرا می‌خواند. (22) براین اساس زنان معتقد به حضرت مسیح می کوشیدند مانند حضرت مریم مو سر راز خویش را بپوشانند و با عفاف وارد جامعه شوند. نقاشان مسیحی به خصوص نقاشان سابق خیس، تصویر حضرت مریم را با عفاف و پوشش بدون نقص می می کشیدند. همینطور از قبل تا مجال درحال حاضر زنان راهبه و قدیس یکی‌از کاملترین عفاف ها را گزینش می کردند. این فرمان نماد می‌دهد که از نگاه آن‌ها، داشتن عفاف و حجاب به دینداری نزدیکتر و در پیشگاه آفریدگار نیکو خیس میباشد.
نشانه‌ها انجیل کتاب مقدس یهودیان، امرها شرعی پاپ ها و کاردینال ها و سیره ی عملی زنان مسیحی از شماره تلفن حسینیه نصرت مشهد صدر نخستین مسیحیت تا قرن ها 18 و 19 وجود عفاف فی مابین مسیحیان را تأیید می کند. در‌این قسمت فرازهایی از انجیل که درباره‌ی عفاف و مسائل مرتبط با آن میباشد، مرور می نماییم.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 174
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 61
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 87
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 62
  • بازدید ماه : 312
  • بازدید سال : 12987
  • بازدید کلی : 17031
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی