قبل از ولایتعهدی
شایان بیان میباشد که جنبش فکری و همۀ فعالیـت هـای سیاسـی ـ فرهنگـی ائمـه اطـهـار حـرکتی دائمی و زمانبر میباشد که از سال یازدهم مهاجرت شروع میشود و به سال ٢٦٠ (کـه سال استارت غایب بودن صغری میباشد) خاتمه پیـدا مـی کنـد. ایـن بزرگـواران یـک واحـد و یـک شخصیت اند و نمی قدرت تردید کرد هـدف و جـهت آن ها یکـی اسـت. در تحلیـل زنـدگی ائمـه نباید درین دام بیفتیم که تفاوت های ظاهری در سیره ائمه در معنای اختلاف یا این که تعارض مـیـان آنهاست، بلکه می بایست مسجد نصرت مشهد اعتنا کنیم ائمه معصـوم در حرکتـی بلندمـدت، تاکتیـک هــا و ابـزارهـای خـاصی را برگزیده اند. گاهی ممکن میباشد جنبش را سریع خیس دنبال نمایند و گـاهی کنـد و گـاه دست به عقب نـشینی حـکیمانه بزنند؛ ولی به عبارتی عقب نشینی ظاهری، از لحاظ اشخاصی که حرکـت را حکیمانه و هدفمند مـی دانـند، حـرکتی رو به جلو محسوب می شـود آدرس مسجد نصرت مشهد . از همـین رو، زنـدگی امیرالمؤمنین (ع) با معاش امام حسن (ع) و امام حسین (ع) و ســایر ائمـه حرکتـی مسـتمر اسـت (خامنه ای، ١٣٦٦، ج ١: ٢٤). نکته ای که در سیره ائمه اطهار بایستی در حیث گـرفتـه شـود، تـداوم جهت گـیری سـیاسی این بزرگواران میباشد؛ رزرو مسجد نصرت مشهد چه زمانی حکومت در مشت وی بـوده و چـه در وقتی که از توان سیاسی بدور بوده اند.
در زمان امامت امام رضا(ع) به واسطۀ کارایی و مجاهدت علمی، اخلاقی و فرهنگی ائمـه، تا حدودی از انحراف هـای فکری و اخلاقی بی شمار (که یک کدام از شاخص ترین عناصـر معـرف بعدازظهر امویان میباشد)[5] کاهش یافته، ولی مسائل دیگری پیش روی عالم اسلام قرار گرفته اســت.
درگـیری های امویان، عباسیان و علویان قوانینی را برای ائمـه فـراهم کـرد شماره تلفن مسجد نصرت مشهد تـا در ایـن میـان قیمت ها تکثیر یابد، انحراف ها زدوده خواهد شد و به واسطۀ سـازمان وکالـت[6] و تربیـت شـاگردانی گران مایه، گستره شیعه ها ارتقاء یابـد و نـیز شبکۀ ارتباطی آنان با ائمه موقعیت بهتری پیدا نماید.
اما بعد از استقرار عباسیان حالت تا حدی بر ائمه و شـیعیان سـخت شـد کـه برخـی، مشقت های این زمانه را از ظلم و جنایت های بنی امیه بـیشتر مـی دانـند؛ البته به هرحال گسـترش قـلمرو سـرزمین هـای اسلامی (خصوصا در طول هـارون و مـأمون ) و آغـاز نهضـت ترجمـه، ورود اذهان و عقاید انحرافی، التقاطی و تکوین فرقه های مذهبی ـ سیاسـی از ویژگـی هـای شـاخص این عـصر اسـت.
قبل از ولایتعهدی
شایان بیان میباشد که جنبش فکری و همۀ فعالیـت هـای سیاسـی ـ فرهنگـی ائمـه اطـهـار حـرکتی دائمی و زمانبر میباشد که از سال یازدهم مهاجرت شروع میشود و به سال ٢٦٠ (کـه سال استارت غایب بودن صغری میباشد) خاتمه پیـدا مـی کنـد. ایـن بزرگـواران یـک واحـد و یـک شخصیت اند و نمی قدرت تردید کرد هـدف و جـهت آن ها یکـی اسـت. در تحلیـل زنـدگی ائمـه نباید درین دام بیفتیم که تفاوت های ظاهری در سیره ائمه در معنای اختلاف یا این که تعارض مـیـان آنهاست، بلکه می بایست مسجد نصرت مشهد اعتنا کنیم ائمه معصـوم در حرکتـی بلندمـدت، تاکتیـک هــا و ابـزارهـای خـاصی را برگزیده اند. گاهی ممکن میباشد جنبش را سریع خیس دنبال نمایند و گـاهی کنـد و گـاه دست به عقب نـشینی حـکیمانه بزنند؛ ولی به عبارتی عقب نشینی ظاهری، از لحاظ اشخاصی که حرکـت را حکیمانه و هدفمند مـی دانـند، حـرکتی رو به جلو محسوب می شـود آدرس مسجد نصرت مشهد . از همـین رو، زنـدگی امیرالمؤمنین (ع) با معاش امام حسن (ع) و امام حسین (ع) و ســایر ائمـه حرکتـی مسـتمر اسـت (خامنه ای، ١٣٦٦، ج ١: ٢٤). نکته ای که در سیره ائمه اطهار بایستی در حیث گـرفتـه شـود، تـداوم جهت گـیری سـیاسی این بزرگواران میباشد؛ رزرو مسجد نصرت مشهد چه زمانی حکومت در مشت وی بـوده و چـه در وقتی که از توان سیاسی بدور بوده اند.
در زمان امامت امام رضا(ع) به واسطۀ کارایی و مجاهدت علمی، اخلاقی و فرهنگی ائمـه، تا حدودی از انحراف هـای فکری و اخلاقی بی شمار (که یک کدام از شاخص ترین عناصـر معـرف بعدازظهر امویان میباشد)[5] کاهش یافته، ولی مسائل دیگری پیش روی عالم اسلام قرار گرفته اســت.
درگـیری های امویان، عباسیان و علویان قوانینی را برای ائمـه فـراهم کـرد شماره تلفن مسجد نصرت مشهد تـا در ایـن میـان قیمت ها تکثیر یابد، انحراف ها زدوده خواهد شد و به واسطۀ سـازمان وکالـت[6] و تربیـت شـاگردانی گران مایه، گستره شیعه ها ارتقاء یابـد و نـیز شبکۀ ارتباطی آنان با ائمه موقعیت بهتری پیدا نماید.
اما بعد از استقرار عباسیان حالت تا حدی بر ائمه و شـیعیان سـخت شـد کـه برخـی، مشقت های این زمانه را از ظلم و جنایت های بنی امیه بـیشتر مـی دانـند؛ البته به هرحال گسـترش قـلمرو سـرزمین هـای اسلامی (خصوصا در طول هـارون و مـأمون ) و آغـاز نهضـت ترجمـه، ورود اذهان و عقاید انحرافی، التقاطی و تکوین فرقه های مذهبی ـ سیاسـی از ویژگـی هـای شـاخص این عـصر اسـت.