در اينجا ممکن میباشد يک برداشت انحرافي و غلطاز آيه مطرح خواهد شد که اتفاقا به وسیله برخي روشنفکران نيز بدان دقت دادهاند و متأسفانه بعضيها هم مسيرشان گمراه شدهاست. زیرا آيهي شريفه دربارهي آيندهي دين و دنیا حرف مينماید، خویش به خویش مارا متوجه به مسألهي مهدويت مينماید، به دلیل آن که در فرهنگ و تمدن ديني و روايي ما مسألهي آيندهي دنیا و غلبهي اسلام بر مجموع اديان دنیا با مسألهي مهدويت گره خورده میباشد. يعني اين عمل به دست حضرت مهدي(عج) حادثه خواهد به زمین خورد که با آيه هم مطابقت حسینیه نصرت مشهد و همخوانی میباشد و اعتقاد به مهدويت برآيند اين آيه میباشد.
برداشت خطا اين میباشد که ما بگوئيم درحال حاضر که قرار میباشد که اسلام و دين حق به عزمي الهي و به وسیله حضرت مهدي(عج) در عالم مسلط بشود، پس ما موقتاً بنشينيم و درانتظار باشيم تا اين واقعه چهره بدهد! اين برداشت جامعه را به سمت خمودگي و ايستايي و سستي پيش ميموفقیت. و نتایج آن اين میباشد که ما در ازای بسط اسلام و پیکار با معاندان عدل و داد مسئوليتي نداريم!
اين برداشت غلطي میباشد، البته گردآوریاي از روشنفکران که اين سوء برداشت را خواستند یاداوری بدهند تا اصل مهدويت را زير سؤال بردهاند. گفتند به هیچ وجهً اعتقاد و باور به اينکه مهدي(عج) خواهد آمد و عالم را نجات خواهد بخشید، خویشِ اين انديشه موجب رکود و سکون و عدم سعی ميخواهد شد. با اين نگاه اصل مهدويت را خدشهدار کردهاند. در حالي که در حالتی که قرار باشد باور به مهدويت موجب اين سستي و ايستايي بشود، پس به هیچ وجه ًمهدويت به چه درد ميخورد؟!
خطاب به ايشان بايد اظهارکرد بالاخره که طبق آيهي شريفه قرار میباشد عالم از اسلام مالامال خواهد شد! شما آدرس حسینیه نصرت مشهد با آيه چه خواهيد کرد؟! در حالي که برداشت اشتباه میباشد، خیر اصل زمینه. يعني صحت دارد که آيه ميفرمايد نهايتاً اسلام مسلط ميگردد، امّا چه گونه مسلط ميخواهد شد؟ چه گونه ميخواهد شد اين اسلام اظهار پيدا نماید؟ عموم بنشينند تا خویش به خویش اين حادثه فیس بدهد يا بايد اهتمام ورزند!؟ جواب اين پرسش بايد از خویش قرآن تبيين گردد.
دیدنی میباشد بدانيد که در هر دو سورهي برائت و صف که اين آيه آمده و به يک صورت هم میباشد، پیش از آن يک آيه است که مضمونش يکي میباشد با اختلافي در لفظ آيه.
در سوره برائت ميفرمايد: «يُريدُونَ أَنْ يُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ يَأْبَى اللَّهُ إِلاَّ أَنْ يُتِمَّ نُورَهُ وَ لَوْ كَرِهَ الْكافِرُون»(برائت: 32)؛ ميخواهند اينکه فروغ معبود را با دهنهاي خودشان بی سر و صدا نمایند و خدايتعالي ابا دارااست جز اينکه نورش را تکمیل نماید اگرچه کافران مخالف باشند. در سوره صف ميفرمايد: «يُريدُونَ لِيُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْكافِرُون»(صف: 8). اينجا نام فاعل آمده «مُتِمُّ نُورِهِ» يعني خدا نورش را بدون نقص خواهد کرد.
اينکه کفار ميخواهند با دهنشان نوروفروغ پروردگار را بی سر و صدا نمایند يک کنايه شماره تلفن حسینیه نصرت مشهد میباشد، که مبادرت اينها مثل کسي میباشد که ميخواهد با دهانش شمعي را بی سروصدا نماید، ولي مبادرتشان به هيچ وجه متناسب با فروغ و روشنایی پروردگار نيست. اينها تفکر کردند نور و روشنایی پروردگار مثل شمعي میباشد که با فوت بی صدا گردد! يا اينکه بگوئيم بِأَفْواهِهِمْ يعني با اقدامات تبليغي، اقداماتي که بر جاری آدمها تاثیر ميگذارد و با رسانههايشان اذهان عمومي را اغواء مينمایند، البته عزمي الهي اين میباشد که اين نوروفروغ به اکمال رسد.
اين دو آيه پشت هم چه ارتباطي با هم دارا هستند؟ نکتهي نخستین اين میباشد که ميخواهد بگويد چهگونه آفریدگار رزرو حسینیه نصرت مشهد ميخواهد نورش را به کمال برساند؟ از طريق ارسال پیامبر و امام؛ «أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى
در اينجا ممکن میباشد يک برداشت انحرافي و غلطاز آيه مطرح خواهد شد که اتفاقا به وسیله برخي روشنفکران نيز بدان دقت دادهاند و متأسفانه بعضيها هم مسيرشان گمراه شدهاست. زیرا آيهي شريفه دربارهي آيندهي دين و دنیا حرف مينماید، خویش به خویش مارا متوجه به مسألهي مهدويت مينماید، به دلیل آن که در فرهنگ و تمدن ديني و روايي ما مسألهي آيندهي دنیا و غلبهي اسلام بر مجموع اديان دنیا با مسألهي مهدويت گره خورده میباشد. يعني اين عمل به دست حضرت مهدي(عج) حادثه خواهد به زمین خورد که با آيه هم مطابقت حسینیه نصرت مشهد و همخوانی میباشد و اعتقاد به مهدويت برآيند اين آيه میباشد.
برداشت خطا اين میباشد که ما بگوئيم درحال حاضر که قرار میباشد که اسلام و دين حق به عزمي الهي و به وسیله حضرت مهدي(عج) در عالم مسلط بشود، پس ما موقتاً بنشينيم و درانتظار باشيم تا اين واقعه چهره بدهد! اين برداشت جامعه را به سمت خمودگي و ايستايي و سستي پيش ميموفقیت. و نتایج آن اين میباشد که ما در ازای بسط اسلام و پیکار با معاندان عدل و داد مسئوليتي نداريم!
اين برداشت غلطي میباشد، البته گردآوریاي از روشنفکران که اين سوء برداشت را خواستند یاداوری بدهند تا اصل مهدويت را زير سؤال بردهاند. گفتند به هیچ وجهً اعتقاد و باور به اينکه مهدي(عج) خواهد آمد و عالم را نجات خواهد بخشید، خویشِ اين انديشه موجب رکود و سکون و عدم سعی ميخواهد شد. با اين نگاه اصل مهدويت را خدشهدار کردهاند. در حالي که در حالتی که قرار باشد باور به مهدويت موجب اين سستي و ايستايي بشود، پس به هیچ وجه ًمهدويت به چه درد ميخورد؟!
خطاب به ايشان بايد اظهارکرد بالاخره که طبق آيهي شريفه قرار میباشد عالم از اسلام مالامال خواهد شد! شما آدرس حسینیه نصرت مشهد با آيه چه خواهيد کرد؟! در حالي که برداشت اشتباه میباشد، خیر اصل زمینه. يعني صحت دارد که آيه ميفرمايد نهايتاً اسلام مسلط ميگردد، امّا چه گونه مسلط ميخواهد شد؟ چه گونه ميخواهد شد اين اسلام اظهار پيدا نماید؟ عموم بنشينند تا خویش به خویش اين حادثه فیس بدهد يا بايد اهتمام ورزند!؟ جواب اين پرسش بايد از خویش قرآن تبيين گردد.
دیدنی میباشد بدانيد که در هر دو سورهي برائت و صف که اين آيه آمده و به يک صورت هم میباشد، پیش از آن يک آيه است که مضمونش يکي میباشد با اختلافي در لفظ آيه.
در سوره برائت ميفرمايد: «يُريدُونَ أَنْ يُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ يَأْبَى اللَّهُ إِلاَّ أَنْ يُتِمَّ نُورَهُ وَ لَوْ كَرِهَ الْكافِرُون»(برائت: 32)؛ ميخواهند اينکه فروغ معبود را با دهنهاي خودشان بی سر و صدا نمایند و خدايتعالي ابا دارااست جز اينکه نورش را تکمیل نماید اگرچه کافران مخالف باشند. در سوره صف ميفرمايد: «يُريدُونَ لِيُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْكافِرُون»(صف: 8). اينجا نام فاعل آمده «مُتِمُّ نُورِهِ» يعني خدا نورش را بدون نقص خواهد کرد.
اينکه کفار ميخواهند با دهنشان نوروفروغ پروردگار را بی سر و صدا نمایند يک کنايه شماره تلفن حسینیه نصرت مشهد میباشد، که مبادرت اينها مثل کسي میباشد که ميخواهد با دهانش شمعي را بی سروصدا نماید، ولي مبادرتشان به هيچ وجه متناسب با فروغ و روشنایی پروردگار نيست. اينها تفکر کردند نور و روشنایی پروردگار مثل شمعي میباشد که با فوت بی صدا گردد! يا اينکه بگوئيم بِأَفْواهِهِمْ يعني با اقدامات تبليغي، اقداماتي که بر جاری آدمها تاثیر ميگذارد و با رسانههايشان اذهان عمومي را اغواء مينمایند، البته عزمي الهي اين میباشد که اين نوروفروغ به اکمال رسد.
اين دو آيه پشت هم چه ارتباطي با هم دارا هستند؟ نکتهي نخستین اين میباشد که ميخواهد بگويد چهگونه آفریدگار رزرو حسینیه نصرت مشهد ميخواهد نورش را به کمال برساند؟ از طريق ارسال پیامبر و امام؛ «أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى