loading...

بهترین مرجع مسجد نصرت مشهد

بازدید : 33
چهارشنبه 23 آذر 1401 زمان : 15:48


جرج برناردشا و نويسنده انگليسى، على رغم اين كه كم خیس آيينى از حمله و عیب گیری وی در هواخواهی باقی مانده میباشد، درباره اسلام مى گويد: «انگیزه ديگرى كه اسلام را مقبول مردم قرار داده، طرف دارى جدّى آن ازحقوق بشر هاست. اسلام در اين نصیب آن قدر قوى میباشد كه نظير ندارد; خیر يونان و خیر ممالك پيشرفته امروز اروپا و امريكا نمى تواند در اين جهت با اسلام برابرى كنند.اینجانب چنين پيش بينى مى كنموازهم اكنون نيز اثرها آن پيداست كه ايمان محمّد(ص) مقبول اروپاى فردا خواهد بود.»53

اسلام بنيانگذار زندگى مسالمت آميز ملت ها با عقايد گوناگون در كنار يكديگر بوده و نزديك به هزار سال پيش از پيدايش مكتب پروتستان، پيروان ساير حسینیه نصرت مشهد اديان را به تعاونو هم زيستى مسالمت آميز فراخوانده میباشد.54اين موضع در زمانى ازسوى اسلام مطرح گشت كه ديگر ملت ها، حتى پيروان اديان الهى، كم ترين حقوقى براى معارضان عقيده خویش قايل نبودند و آن‌ها‌را محكوم به نابودی و نابودى مى دانستند. در تأثير نقش اسلام همين بس كه افرادى مانند ولتر، لوتر، روسو و کلیه آزادى خواهانى كه دراصلاحات اجتماعى ونهضت دينى اروپا ايفاى انقش كرده اند، الگويشان را از نظام حاكم بر جامعه اسلامى گرفته اند و درصدد بوده اند كه در ازای محكمه تفتيش عقايد (انگيزيسيون) آزادى جانور در جامعه اسلامى را حاكم سازند.55

واگلرى، پروفسور ادبيات عرب و مدرس تاريخ فرهنگ وتمدن اسلامى در دانش کده ناپل ايتاليا، مى گويد: «ما در اين كتاب (قرآن)، مخزن ها و ذخايرى از علم ها مى بينيم كه فوق ظرفيت و شایستگی رند ترين افراد وبزرگ ترين فيلسوفان و قوى ترين مردان ضابطه و سياست میباشد. ما‌را شگفتى و حيرت از دينى میباشد كه خیر فقط نظريه اى را بيان مى كند كه با نيازمندى هاى انسان سازگار میباشد و شريعتى را ايجاد مى نمايد كه از عالى ترين قوانين تشكيل مى خواهد شد و آدم مى تواند بر اساس آنها زندگى كند، بلكه از اين حدود نيز قدم را بالاتر مى نهد و فلسفه حيات راهم عرضه مى داراست... شريعتى كه به منزله ضابطه اسلامى به شمار مى رود، فقط از آداب و تشريفات شكل نمى گيرد، بلكه کل مظاهر حيات اجتماعى و شخصى نيزازاحكام آن پيروى مى كند.»56

مقصود، تبيين نقش اسلام تحت عنوان كامل ترين اديان الهى، در دگرگونی و بسط حقوق و دستمزد بين الملل مى باشد و ولی اين هیچوقت به معناى انكار سهم ديگر فرهنگ و تمدن ها در اين زمينه نيست; زيرا در حالتی که يادآورى گرديد ـ حقوق و دستمزد بين الملل معاصر، تركيبى میباشد از تمامی فرهنگ ها و تجربیات اى از کلیه سابقه و رابطه رزرو حسینیه نصرت مشهد ها كشورها و نتيجه اى از تمامى عواملى كه در مبارزه ها و صلح ها پديدار گشته میباشد. در اين ميان، اسلام، كه ريشه در وحى دارااست و قوانينش با طبيعت هماهنگ میباشد و نيز در يك عصر نسبتاً طولانى بر قسمت اعظم عالم حكومت رانده سهم عمده و غيرقابل انكارى داشته و قسمت اعظم حقوق و دستمزد بين الملل را ايجاد، تأييد يا تصديق كرده میباشد.

به صورت طبيعى، اين حق مسلّم مسلمانها و كشورهاى اسلامى میباشد كه با عنايت به سابقه درخشانشان، در سطح جهانى با هم تشريك مساعى كنند و اصولى را كه در دستمزد بين الملل زايده مكتب آن هاست تحكيم و تعميق بخشيده، آن را مسير تحقق هدف ها متعالى مكتبشان قرار دهند و در ازای دستمزد بين الملل جان دار، كه فارغ از شك، خویش در ايجاد و گسترش آن نقش داشته اند، در پى ايجاد حقوق و دستمزد ديگرى باشند. هر یک سری دستمزد بين الملل جان دار خالى از ايراد و عدم وضوح نيست، ولی زمينه اصلاح و دگرگونی وجود دارااست، با تأكيد بر اين واقعيت كه دستمزد بين الملل نمى تواند در انحصار فرهنگ خاصى قرار گيرد; زیرا تیم اصول و قواعدى میباشد كه حالات مختلف نبرد و صلح، پیوندها، توسعه و گسترش علم ها و صنايع، به خصوص آدرس حسینیه نصرت مشهد مبادلات بازرگانى و نيازهاى آنان را اجتناب ناپذير ساخته میباشد تا آن جا كه امروزه دستمزد دانان معاصر هرگونه تصميم گيرى درباره مسائل حقوق و دستمزد بين الملل را به آشنایی فرهنگ و تمدن، ديانت و سنّت هاى تاريخى ملت ها مشروط مى دانند.

لزوم تدوين حقوق و دستمزد بين الملل اسلامى

از بيان نفوذ اسلام در حقوق و دستمزد بين الملل، اشاره به اين نكته مایحتاج میباشد كه لزوم تدوين دستمزد بين الملل تحت عنوان فن اى از دانش، از ديدگاه اسلام، از به عبارتی روزهاى آغازين، براى حقوق و دستمزد دانان مسلمان محسوس بوده میباشد. به همين دليل، چه به طور جدا و چه ضمنا مباحث فقهى ديگر بدان پرداخته اند.

غربيان گروسيوس را «بابا حقوق و دستمزد بين الملل» پنداشته اند; چه محل تولد اين حرفه از دانش حقوق و دستمزد را در عهدوپیمان وى و مدیون كتابى مى دانند كه وی نوشت. ولی براى كسانى كه تاريخ حقوق و دستمزد را منصفانه استیناف كرده باشند مخفى نيست كه اسلام چهارده قرن پيش مكتب حقوقى خودراعرضه داشته مسلمان ها قرن هاپيش ازگروسيوس،شاخه اى از دستمزد خویش شماره تلفن حسینیه نصرت مشهد را براى اين مباحث غیر وابسته كرده اند ودانشمندان مسلمان ذیل عناوين «السّير»و «جهاد» حقوق و دستمزد بين الملل را تدوين كرده و در زمينه آن به تحقيق پرداخته اند.


جرج برناردشا و نويسنده انگليسى، على رغم اين كه كم خیس آيينى از حمله و عیب گیری وی در هواخواهی باقی مانده میباشد، درباره اسلام مى گويد: «انگیزه ديگرى كه اسلام را مقبول مردم قرار داده، طرف دارى جدّى آن ازحقوق بشر هاست. اسلام در اين نصیب آن قدر قوى میباشد كه نظير ندارد; خیر يونان و خیر ممالك پيشرفته امروز اروپا و امريكا نمى تواند در اين جهت با اسلام برابرى كنند.اینجانب چنين پيش بينى مى كنموازهم اكنون نيز اثرها آن پيداست كه ايمان محمّد(ص) مقبول اروپاى فردا خواهد بود.»53

اسلام بنيانگذار زندگى مسالمت آميز ملت ها با عقايد گوناگون در كنار يكديگر بوده و نزديك به هزار سال پيش از پيدايش مكتب پروتستان، پيروان ساير حسینیه نصرت مشهد اديان را به تعاونو هم زيستى مسالمت آميز فراخوانده میباشد.54اين موضع در زمانى ازسوى اسلام مطرح گشت كه ديگر ملت ها، حتى پيروان اديان الهى، كم ترين حقوقى براى معارضان عقيده خویش قايل نبودند و آن‌ها‌را محكوم به نابودی و نابودى مى دانستند. در تأثير نقش اسلام همين بس كه افرادى مانند ولتر، لوتر، روسو و کلیه آزادى خواهانى كه دراصلاحات اجتماعى ونهضت دينى اروپا ايفاى انقش كرده اند، الگويشان را از نظام حاكم بر جامعه اسلامى گرفته اند و درصدد بوده اند كه در ازای محكمه تفتيش عقايد (انگيزيسيون) آزادى جانور در جامعه اسلامى را حاكم سازند.55

واگلرى، پروفسور ادبيات عرب و مدرس تاريخ فرهنگ وتمدن اسلامى در دانش کده ناپل ايتاليا، مى گويد: «ما در اين كتاب (قرآن)، مخزن ها و ذخايرى از علم ها مى بينيم كه فوق ظرفيت و شایستگی رند ترين افراد وبزرگ ترين فيلسوفان و قوى ترين مردان ضابطه و سياست میباشد. ما‌را شگفتى و حيرت از دينى میباشد كه خیر فقط نظريه اى را بيان مى كند كه با نيازمندى هاى انسان سازگار میباشد و شريعتى را ايجاد مى نمايد كه از عالى ترين قوانين تشكيل مى خواهد شد و آدم مى تواند بر اساس آنها زندگى كند، بلكه از اين حدود نيز قدم را بالاتر مى نهد و فلسفه حيات راهم عرضه مى داراست... شريعتى كه به منزله ضابطه اسلامى به شمار مى رود، فقط از آداب و تشريفات شكل نمى گيرد، بلكه کل مظاهر حيات اجتماعى و شخصى نيزازاحكام آن پيروى مى كند.»56

مقصود، تبيين نقش اسلام تحت عنوان كامل ترين اديان الهى، در دگرگونی و بسط حقوق و دستمزد بين الملل مى باشد و ولی اين هیچوقت به معناى انكار سهم ديگر فرهنگ و تمدن ها در اين زمينه نيست; زيرا در حالتی که يادآورى گرديد ـ حقوق و دستمزد بين الملل معاصر، تركيبى میباشد از تمامی فرهنگ ها و تجربیات اى از کلیه سابقه و رابطه رزرو حسینیه نصرت مشهد ها كشورها و نتيجه اى از تمامى عواملى كه در مبارزه ها و صلح ها پديدار گشته میباشد. در اين ميان، اسلام، كه ريشه در وحى دارااست و قوانينش با طبيعت هماهنگ میباشد و نيز در يك عصر نسبتاً طولانى بر قسمت اعظم عالم حكومت رانده سهم عمده و غيرقابل انكارى داشته و قسمت اعظم حقوق و دستمزد بين الملل را ايجاد، تأييد يا تصديق كرده میباشد.

به صورت طبيعى، اين حق مسلّم مسلمانها و كشورهاى اسلامى میباشد كه با عنايت به سابقه درخشانشان، در سطح جهانى با هم تشريك مساعى كنند و اصولى را كه در دستمزد بين الملل زايده مكتب آن هاست تحكيم و تعميق بخشيده، آن را مسير تحقق هدف ها متعالى مكتبشان قرار دهند و در ازای دستمزد بين الملل جان دار، كه فارغ از شك، خویش در ايجاد و گسترش آن نقش داشته اند، در پى ايجاد حقوق و دستمزد ديگرى باشند. هر یک سری دستمزد بين الملل جان دار خالى از ايراد و عدم وضوح نيست، ولی زمينه اصلاح و دگرگونی وجود دارااست، با تأكيد بر اين واقعيت كه دستمزد بين الملل نمى تواند در انحصار فرهنگ خاصى قرار گيرد; زیرا تیم اصول و قواعدى میباشد كه حالات مختلف نبرد و صلح، پیوندها، توسعه و گسترش علم ها و صنايع، به خصوص آدرس حسینیه نصرت مشهد مبادلات بازرگانى و نيازهاى آنان را اجتناب ناپذير ساخته میباشد تا آن جا كه امروزه دستمزد دانان معاصر هرگونه تصميم گيرى درباره مسائل حقوق و دستمزد بين الملل را به آشنایی فرهنگ و تمدن، ديانت و سنّت هاى تاريخى ملت ها مشروط مى دانند.

لزوم تدوين حقوق و دستمزد بين الملل اسلامى

از بيان نفوذ اسلام در حقوق و دستمزد بين الملل، اشاره به اين نكته مایحتاج میباشد كه لزوم تدوين دستمزد بين الملل تحت عنوان فن اى از دانش، از ديدگاه اسلام، از به عبارتی روزهاى آغازين، براى حقوق و دستمزد دانان مسلمان محسوس بوده میباشد. به همين دليل، چه به طور جدا و چه ضمنا مباحث فقهى ديگر بدان پرداخته اند.

غربيان گروسيوس را «بابا حقوق و دستمزد بين الملل» پنداشته اند; چه محل تولد اين حرفه از دانش حقوق و دستمزد را در عهدوپیمان وى و مدیون كتابى مى دانند كه وی نوشت. ولی براى كسانى كه تاريخ حقوق و دستمزد را منصفانه استیناف كرده باشند مخفى نيست كه اسلام چهارده قرن پيش مكتب حقوقى خودراعرضه داشته مسلمان ها قرن هاپيش ازگروسيوس،شاخه اى از دستمزد خویش شماره تلفن حسینیه نصرت مشهد را براى اين مباحث غیر وابسته كرده اند ودانشمندان مسلمان ذیل عناوين «السّير»و «جهاد» حقوق و دستمزد بين الملل را تدوين كرده و در زمينه آن به تحقيق پرداخته اند.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 172
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 64
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 15
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 133
  • بازدید ماه : 227
  • بازدید سال : 12902
  • بازدید کلی : 16946
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی