التفات نماز
قرآن مهربان از لهجه حضرت ابراهیم خلیل (ع) دعایی را دربارۀ نماز اینسیرتکامل ذکر مینماید:
«رَبِّ اجْعَلْني مُقيمَ الصَّلاةِ وَ مِنْ ذُرِّيَّتي رَبَّنا وَ تَقَبَّلْ دُعاءِ».[6]
پروردگارا، منرا برپادارندۀ نماز قرار ده و از فرزندان اینجانب نیز [نمازگزار قرار ده]. پروردگارا، و دعای منرا اجابت نما.
شایسته میباشد که ما نیز این دعا را در قنوت نمازهایمان، حسینیه نصرت مشهد هم برای خویش و هم برای فرزندانمان تروتمیز بخوانیم، تا افزون بر خودمان نسلمان هم برپادارندۀ نماز باشد.
قرآن مهربان درباره حضرت اسماعیل (ع) بعد از آن که اورا راستگو الوعد می خواند می فرماید:
«وَ كانَ يَأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلاةِ وَ الزَّكاةِ وَ كانَ عِنْدَ رَبه مَرْضِيًّا».[7]
و فامیل خویش را به نماز و زکات دستور میبخشید، و همواره نزد پروردگارش نیکو [اخلاق و رفتار] بود.
از امام علی (ع) آمده میباشد که:
لِكُلِّ شَیْءٍ وَجْهٌ وَ وَجْهُ دِينِكُمُ الصَّلَاةُ.[8]
هر چیز دارنده سیمایی میباشد، و سیمای آیین شما نماز رزرو حسینیه نصرت مشهد میباشد.
همان به عبارتیسیرتکامل که آدم به فیساش شناخته میشود، در عالم لاهوت مؤمن را به نمازش می شناسند. نیز آن حضرت فرمود:
الصَّلوةُ حِصْنٌ مِنْ سَطَوَاتِ الشَّيْطَانِ.[9]
نماز قلعه و دژ محکمی میباشد که نمازگزار را از هجوم ها شیطان محفوظ میدارد.
زمانی که نگران هجوم شیاطین بودیم جا دارااست به نماز بایستیم و به آدرس حسینیه نصرت مشهد آفریدگار حفاظت ببریم. اما در ماجرا نیز آمده میباشد که بیان «لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ» شیاطین را از بشر دفع مینماید.[10] سپس که شم وقار کردیم، با صلوات قلب خویش را نورانی کینم. امام علی (ع) می فرماید:
الصَّلَاةُ تَسْتَنْزِلُ الرَّحْمَةَ.[11]
نماز عفووبخشش الهى را فرود می آورد.
تردیدی وجود ندارد منزلای که در آن نماز برپا داشته گردد، فروغ و روشنایی و عفو وبخشش الهی در آن پرتو افشانی مینماید و بر همۀ بعدها معاش سایه میافکند و برکات فراوانی به مکان میگذارد. امیرالمؤمنین، حضرت علی (ع) میفرماید:
الصَّلَاةُ مِيزَانٌ فَمَنْ وَفَّى اسْتَوْفَى.[12]
نماز، ترازوست، پس هركه [حق آن را] كامل دهد [حق و محرک خویش را ]كامل دريافت مىكند.
نماز معیار و ترازو سنجش جاری ساختن میباشد. عنایت آن تا بدانجاست که حضرت امام راست گو (ع) دراینباره می فرماید:
أَحَبُّ الْأَعْمَالِ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ الصَّلَاةُ وَ هِيَ آخِرُ وَصَايَا الْأَنْبِيَاءِ.[13]
دوستداشتنیترينِ ایفاِ بندگان در نزد پروردگار نماز میباشد، و آن، آخرين وصیتهای شماره تلفن حسینیه نصرت مشهد پيامبران بوده میباشد.
پیامبراکرم (ص) نیز در وصایای خویش به ابوذر غفاری (ره) فرمود:
یَا اباذر، جَعَلَ اللَّهُ جَلَّ ثَنَاؤُهُ قُرَّةَ عَیْنِي فِي الصَّلَاةِ، وَ حَبَّبَ إِلَيَّ الصَّلَاةَ، کَمَا حَبَّبَ إِلَی الْجَائِعِ الطَّعَامَ وَ إِلَی الظَّمْآنِ الْمَاءَ، وَ إِنَّ الْجَائِعَ إِذَا أَکَلَ شَبِعَ وَ إِنَ الظَّمْآنَ إِذَا شَرِبَ رَوِيَ وَ أَنَا لَا أَشْبَعُ مِنَ الصَّلَاةِ.[14]
ای اباذر، خدا روشنی دیده منرا در نماز قرار داده و نماز را چنان دوست داستنی اینجانب ساخته که غذای لذیذ را برای گرسنه و آب گوارا را در کام تشنه؛ ولی گرسنه طعام می خورد و از خوراک سیر می گردد و تشنه آب مینوشد و سیراب می گردد، اما اینجانب از نماز هیچ زمان سیر نمی شوم.
مکان بسی شگفتی میباشد که بعضا از ما وقتی که به نماز میایستیم، معطل کل شدن آن هستیم! این وضعیت ما با حالتی که معبود به پیامبر خود اهمیت نموده است چقدر مختلف میباشد. حضرت پیامبر چنان شیفتۀ نماز میباشد که میفرماید: «اینجانب از نماز سیر نمی شوم». از آیتالله بهجت (ره) نیز نقل شدهاست که فرمودند: «درحالتی که ارشمیدس لذت نماز را فهم و شعور کرده بود، آنسیرتکامل به لذت دانش تمسک نمی کرد». در التفات و تأثیر والای نماز ائمه هدی (ع) حرف بسیار گفتهاند و از جوانب متعدد آن پرده برداشتهاند. بهدنبال به پارهای از بعدها گستردۀ نماز در کلام پیشوایان آیینِ اشاره می گردد. حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) فرمود:
الصَّلَاةُ قُرْبَانُ كُلِّ تَقِيٍّ.[15]
نماز، وسيله تقرب هر پرهيزگارى به معبود میباشد.
التفات نماز
قرآن مهربان از لهجه حضرت ابراهیم خلیل (ع) دعایی را دربارۀ نماز اینسیرتکامل ذکر مینماید:
«رَبِّ اجْعَلْني مُقيمَ الصَّلاةِ وَ مِنْ ذُرِّيَّتي رَبَّنا وَ تَقَبَّلْ دُعاءِ».[6]
پروردگارا، منرا برپادارندۀ نماز قرار ده و از فرزندان اینجانب نیز [نمازگزار قرار ده]. پروردگارا، و دعای منرا اجابت نما.
شایسته میباشد که ما نیز این دعا را در قنوت نمازهایمان، حسینیه نصرت مشهد هم برای خویش و هم برای فرزندانمان تروتمیز بخوانیم، تا افزون بر خودمان نسلمان هم برپادارندۀ نماز باشد.
قرآن مهربان درباره حضرت اسماعیل (ع) بعد از آن که اورا راستگو الوعد می خواند می فرماید:
«وَ كانَ يَأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلاةِ وَ الزَّكاةِ وَ كانَ عِنْدَ رَبه مَرْضِيًّا».[7]
و فامیل خویش را به نماز و زکات دستور میبخشید، و همواره نزد پروردگارش نیکو [اخلاق و رفتار] بود.
از امام علی (ع) آمده میباشد که:
لِكُلِّ شَیْءٍ وَجْهٌ وَ وَجْهُ دِينِكُمُ الصَّلَاةُ.[8]
هر چیز دارنده سیمایی میباشد، و سیمای آیین شما نماز رزرو حسینیه نصرت مشهد میباشد.
همان به عبارتیسیرتکامل که آدم به فیساش شناخته میشود، در عالم لاهوت مؤمن را به نمازش می شناسند. نیز آن حضرت فرمود:
الصَّلوةُ حِصْنٌ مِنْ سَطَوَاتِ الشَّيْطَانِ.[9]
نماز قلعه و دژ محکمی میباشد که نمازگزار را از هجوم ها شیطان محفوظ میدارد.
زمانی که نگران هجوم شیاطین بودیم جا دارااست به نماز بایستیم و به آدرس حسینیه نصرت مشهد آفریدگار حفاظت ببریم. اما در ماجرا نیز آمده میباشد که بیان «لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ» شیاطین را از بشر دفع مینماید.[10] سپس که شم وقار کردیم، با صلوات قلب خویش را نورانی کینم. امام علی (ع) می فرماید:
الصَّلَاةُ تَسْتَنْزِلُ الرَّحْمَةَ.[11]
نماز عفووبخشش الهى را فرود می آورد.
تردیدی وجود ندارد منزلای که در آن نماز برپا داشته گردد، فروغ و روشنایی و عفو وبخشش الهی در آن پرتو افشانی مینماید و بر همۀ بعدها معاش سایه میافکند و برکات فراوانی به مکان میگذارد. امیرالمؤمنین، حضرت علی (ع) میفرماید:
الصَّلَاةُ مِيزَانٌ فَمَنْ وَفَّى اسْتَوْفَى.[12]
نماز، ترازوست، پس هركه [حق آن را] كامل دهد [حق و محرک خویش را ]كامل دريافت مىكند.
نماز معیار و ترازو سنجش جاری ساختن میباشد. عنایت آن تا بدانجاست که حضرت امام راست گو (ع) دراینباره می فرماید:
أَحَبُّ الْأَعْمَالِ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ الصَّلَاةُ وَ هِيَ آخِرُ وَصَايَا الْأَنْبِيَاءِ.[13]
دوستداشتنیترينِ ایفاِ بندگان در نزد پروردگار نماز میباشد، و آن، آخرين وصیتهای شماره تلفن حسینیه نصرت مشهد پيامبران بوده میباشد.
پیامبراکرم (ص) نیز در وصایای خویش به ابوذر غفاری (ره) فرمود:
یَا اباذر، جَعَلَ اللَّهُ جَلَّ ثَنَاؤُهُ قُرَّةَ عَیْنِي فِي الصَّلَاةِ، وَ حَبَّبَ إِلَيَّ الصَّلَاةَ، کَمَا حَبَّبَ إِلَی الْجَائِعِ الطَّعَامَ وَ إِلَی الظَّمْآنِ الْمَاءَ، وَ إِنَّ الْجَائِعَ إِذَا أَکَلَ شَبِعَ وَ إِنَ الظَّمْآنَ إِذَا شَرِبَ رَوِيَ وَ أَنَا لَا أَشْبَعُ مِنَ الصَّلَاةِ.[14]
ای اباذر، خدا روشنی دیده منرا در نماز قرار داده و نماز را چنان دوست داستنی اینجانب ساخته که غذای لذیذ را برای گرسنه و آب گوارا را در کام تشنه؛ ولی گرسنه طعام می خورد و از خوراک سیر می گردد و تشنه آب مینوشد و سیراب می گردد، اما اینجانب از نماز هیچ زمان سیر نمی شوم.
مکان بسی شگفتی میباشد که بعضا از ما وقتی که به نماز میایستیم، معطل کل شدن آن هستیم! این وضعیت ما با حالتی که معبود به پیامبر خود اهمیت نموده است چقدر مختلف میباشد. حضرت پیامبر چنان شیفتۀ نماز میباشد که میفرماید: «اینجانب از نماز سیر نمی شوم». از آیتالله بهجت (ره) نیز نقل شدهاست که فرمودند: «درحالتی که ارشمیدس لذت نماز را فهم و شعور کرده بود، آنسیرتکامل به لذت دانش تمسک نمی کرد». در التفات و تأثیر والای نماز ائمه هدی (ع) حرف بسیار گفتهاند و از جوانب متعدد آن پرده برداشتهاند. بهدنبال به پارهای از بعدها گستردۀ نماز در کلام پیشوایان آیینِ اشاره می گردد. حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) فرمود:
الصَّلَاةُ قُرْبَانُ كُلِّ تَقِيٍّ.[15]
نماز، وسيله تقرب هر پرهيزگارى به معبود میباشد.