قاعده وطرح زیرین مسجد در کشور حسینیه نصرت مشهد ایران، صورت چهار گوش داراهستند که متضمن تصور استحکام، استقرارو ایستایی بوده و نمودگار زمین میباشد، که در ابتدا به صورت مدور گنبد منتهی میشود که دایره بوده و آرم اسمان و قداست عوالم متعال میباشد.
این ساختار چهار گوش ودایره در مسجد اهل ایران، و نهایتاً ترفیع و سوق نگاه به نقطه پايان گنبد، مبین بزرگ تامل و تغییرو تحول نظام ومرتبه میباشد، یعنی گذار از زمین به عرش و از نقض به کمال و از متناهی به لایتناهی، مناسبات متقابل در بین روحانیت فقید فوقانی، که آدم مشتاق آن میباشد و زمین جسمانی که و در آن سکنی آدرس حسینیه نصرت مشهد دارااست، اینگونه ذکر میشود.
در آیگاه مسجد اهل ایران از خارج تا داخل میانسرای آن دارنده یک منزلت بندی فضایی یا این که سلسله مراتب میباشد.
ابتدا یک فضای گشوده به اسم “واشـدگاه” یا این که “پیشگاه” مسجد میباشد که به پیشخان می پیوندند.
“پیشخان”، فضای عظیم جلوی سردر مسجد اهل ایران میباشد.
بعد از آن”درگاه” مسجد یا این رزرو حسینیه نصرت مشهد که به عبارتی فضای تحت سردر میباشد که با یک”کنه”سرپوشیده میگردد.
از درگاه که بگذریم به “هشت” یا این که “هشتی” و آنگاه به “دالان” می رسیم و این دالان مارا به “میانسرای” مسجد میرساند. در اکثری از مسجدها نمی اقتدار یک راست از هشتی به میانسرا رسید و بایستی از دو ” دالان ” در دو سوی آن سپری شد. بهاین سیرتکامل به فضای داخل مسجد احترام گذارده می گردد.
چنانچه وضوخانه مساجد کشور ایران در پیشگاه آن نباشد، در کنار دالان که هشتی را به میانسرا میرساند، مکان میگیرد.
فعلا به میانسرا میرویم. در چهار نمای آن تراس هایی فی مابین هر پهلو میبینیم که وسیع ترین آنها، ایوانی میباشد که در راستای محراب میباشد و به “مقصـوره” رویکرد دارااست. این تراس “پیشان” اسم داراست. گاه این حیاط به عبارتی مقصوره مسجد میگردد.
در بیشتر جاها، مقصوره دارنده یک گنبدخانه در پشت شبستان میباشد.
در کنار و در دو سوی گنبدخانه شماره تلفن حسینیه نصرت مشهد ها، گاه شبستان ردیف دار بوده که به آن “چهل ردیف” میگویند و یا این که “تنبی” بوده میباشد.
تنبی تالارهای کشیده و بی ردیف بوده که دیوارهای بلندی داشته گاه در کنار گنبدخانه، مکان ویژه ای به اسم “کناره” برای عده ای که همسایه و کناره نشین مسجد می شدند، ساخته می گردیدهاست.
قاعده وطرح زیرین مسجد در کشور حسینیه نصرت مشهد ایران، صورت چهار گوش داراهستند که متضمن تصور استحکام، استقرارو ایستایی بوده و نمودگار زمین میباشد، که در ابتدا به صورت مدور گنبد منتهی میشود که دایره بوده و آرم اسمان و قداست عوالم متعال میباشد.
این ساختار چهار گوش ودایره در مسجد اهل ایران، و نهایتاً ترفیع و سوق نگاه به نقطه پايان گنبد، مبین بزرگ تامل و تغییرو تحول نظام ومرتبه میباشد، یعنی گذار از زمین به عرش و از نقض به کمال و از متناهی به لایتناهی، مناسبات متقابل در بین روحانیت فقید فوقانی، که آدم مشتاق آن میباشد و زمین جسمانی که و در آن سکنی آدرس حسینیه نصرت مشهد دارااست، اینگونه ذکر میشود.
در آیگاه مسجد اهل ایران از خارج تا داخل میانسرای آن دارنده یک منزلت بندی فضایی یا این که سلسله مراتب میباشد.
ابتدا یک فضای گشوده به اسم “واشـدگاه” یا این که “پیشگاه” مسجد میباشد که به پیشخان می پیوندند.
“پیشخان”، فضای عظیم جلوی سردر مسجد اهل ایران میباشد.
بعد از آن”درگاه” مسجد یا این رزرو حسینیه نصرت مشهد که به عبارتی فضای تحت سردر میباشد که با یک”کنه”سرپوشیده میگردد.
از درگاه که بگذریم به “هشت” یا این که “هشتی” و آنگاه به “دالان” می رسیم و این دالان مارا به “میانسرای” مسجد میرساند. در اکثری از مسجدها نمی اقتدار یک راست از هشتی به میانسرا رسید و بایستی از دو ” دالان ” در دو سوی آن سپری شد. بهاین سیرتکامل به فضای داخل مسجد احترام گذارده می گردد.
چنانچه وضوخانه مساجد کشور ایران در پیشگاه آن نباشد، در کنار دالان که هشتی را به میانسرا میرساند، مکان میگیرد.
فعلا به میانسرا میرویم. در چهار نمای آن تراس هایی فی مابین هر پهلو میبینیم که وسیع ترین آنها، ایوانی میباشد که در راستای محراب میباشد و به “مقصـوره” رویکرد دارااست. این تراس “پیشان” اسم داراست. گاه این حیاط به عبارتی مقصوره مسجد میگردد.
در بیشتر جاها، مقصوره دارنده یک گنبدخانه در پشت شبستان میباشد.
در کنار و در دو سوی گنبدخانه شماره تلفن حسینیه نصرت مشهد ها، گاه شبستان ردیف دار بوده که به آن “چهل ردیف” میگویند و یا این که “تنبی” بوده میباشد.
تنبی تالارهای کشیده و بی ردیف بوده که دیوارهای بلندی داشته گاه در کنار گنبدخانه، مکان ویژه ای به اسم “کناره” برای عده ای که همسایه و کناره نشین مسجد می شدند، ساخته می گردیدهاست.