امام رضا7 دربارة درود نماز اینگونه میفرمایند: "درود حسینیه نصرت مشهد موجب بیرون شدن نمازگزار از موقعیت نماز میباشد و بهجاي آن، تكبير يا تسبيح قرار داده نشده؛ زيرا صحبت بیان کردن عبد و بنده با ورود به نماز حرام میباشد و اعتنا به تولیدکننده براي وی موردنیاز میباشد. رهاسازي نماز و جابجایی از اکنون نماز با شروع كلام عبد، يعني درود شکل ميگيرد".[1]
اصل درود در معراج تمثل يافت، هنگامي كه حضرت در نمازِ معراج نشسته بودند و دستورهاي تشهد و صلوات را انجام كردند، توجهي كردند، ناگاه صفوف ملائکه، فرستادگان و پيامبران را حاضر ديدند. به وی گفته شد: اي پيامبر! بر آن ها درود كن، "فقال السلام عليكم و رحمة الله و بركاته، فاوحي الله عزّوجّل إلیه أن السلام والتحية و الرحمة، و البركات أنت و ذريّتك"؛ آفریدگار به آن جناب وحي كرد: اینجانب درود، تحيت و عفو آدرس حسینیه نصرت مشهد هستم و تو و دودمان تو بركات هستيد.[3]
امام خمینی; دراین مورد میفرماید: بدانكه عبد و بنده سالك زیرا از رده سجود كه رمزّ وی "نابودی" میباشد به خویش آمد و وضعیت صحو و هوشياري براي وی دست اعطا کرد و از حالا غيبت از اخلاق و رفتار به حالا حضور بازگشت كرد، درود دهد به موجودات، درود كسي كه از هجرت و غيبت مراجعت نموده پس در ویّل رجوع و برگشت از مهاجرت، درود به نبي اكرم 6دهد زيرا كه بعداز برگشت از وحدت به كثرت، نخستین حقيقت، تجلّي رزرو حسینیه نصرت مشهد حقيقت ولايت میباشد ـ "نحن الاولون السابقون" ـ و بعداز آن، به اعيان ديگر موجودات به طريق تفصيل و عده اعتنا كند. و كسي كه در نماز غايب از اخلاق نبوده و مسافر الي الله نشده، براي وی درود حقيقت ندارد و جز لقلقه لسان نيست، پس متانت قلبي درود به وقار جميع صلاة میباشد. و چنانچه در اين نماز، كه حقيقت معراج میباشد، عروجي نتیجه ها نشده و از بيت نفس شماره تلفن حسینیه نصرت مشهد بیرون نشده، درود براي وی نيست و نيز در اين مسافرت در حالتی که تندرست از تصرفات شيطان و نفس امّاره بود، و در کل اين معراج حقيقي، قلب را علّتي خلا "درود" وی حقيقت داراست و الّا "لا درود له".[4]
امام رضا7 دربارة درود نماز اینگونه میفرمایند: "درود حسینیه نصرت مشهد موجب بیرون شدن نمازگزار از موقعیت نماز میباشد و بهجاي آن، تكبير يا تسبيح قرار داده نشده؛ زيرا صحبت بیان کردن عبد و بنده با ورود به نماز حرام میباشد و اعتنا به تولیدکننده براي وی موردنیاز میباشد. رهاسازي نماز و جابجایی از اکنون نماز با شروع كلام عبد، يعني درود شکل ميگيرد".[1]
اصل درود در معراج تمثل يافت، هنگامي كه حضرت در نمازِ معراج نشسته بودند و دستورهاي تشهد و صلوات را انجام كردند، توجهي كردند، ناگاه صفوف ملائکه، فرستادگان و پيامبران را حاضر ديدند. به وی گفته شد: اي پيامبر! بر آن ها درود كن، "فقال السلام عليكم و رحمة الله و بركاته، فاوحي الله عزّوجّل إلیه أن السلام والتحية و الرحمة، و البركات أنت و ذريّتك"؛ آفریدگار به آن جناب وحي كرد: اینجانب درود، تحيت و عفو آدرس حسینیه نصرت مشهد هستم و تو و دودمان تو بركات هستيد.[3]
امام خمینی; دراین مورد میفرماید: بدانكه عبد و بنده سالك زیرا از رده سجود كه رمزّ وی "نابودی" میباشد به خویش آمد و وضعیت صحو و هوشياري براي وی دست اعطا کرد و از حالا غيبت از اخلاق و رفتار به حالا حضور بازگشت كرد، درود دهد به موجودات، درود كسي كه از هجرت و غيبت مراجعت نموده پس در ویّل رجوع و برگشت از مهاجرت، درود به نبي اكرم 6دهد زيرا كه بعداز برگشت از وحدت به كثرت، نخستین حقيقت، تجلّي رزرو حسینیه نصرت مشهد حقيقت ولايت میباشد ـ "نحن الاولون السابقون" ـ و بعداز آن، به اعيان ديگر موجودات به طريق تفصيل و عده اعتنا كند. و كسي كه در نماز غايب از اخلاق نبوده و مسافر الي الله نشده، براي وی درود حقيقت ندارد و جز لقلقه لسان نيست، پس متانت قلبي درود به وقار جميع صلاة میباشد. و چنانچه در اين نماز، كه حقيقت معراج میباشد، عروجي نتیجه ها نشده و از بيت نفس شماره تلفن حسینیه نصرت مشهد بیرون نشده، درود براي وی نيست و نيز در اين مسافرت در حالتی که تندرست از تصرفات شيطان و نفس امّاره بود، و در کل اين معراج حقيقي، قلب را علّتي خلا "درود" وی حقيقت داراست و الّا "لا درود له".[4]