در واقع در حالتی که این یقین باشـد که معماری اهل ایران معماری ایست واقعیت جو، واقعیت در معماری کمال اسـت و کمال از آن باریتعالی اسـت و هرچه درین معماری حضـور داراست عضـوی از آن میباشد که طلاق ناپذیر میباشد و روی به سوی واقعیت داراست.( به عبارتی، (.258
نور و روشنایی نشـانی از جنبش به سمت واقعیت میباشد که موقعیت فیزیکی و دنیوی ندارد و این مورد در کنار دست اندرکاران دیگر مانند اقلیم و شرایط نمادین و معنوی آیتم دقت قرار گرفته اســت و مظهر فقیه والاســت. البته در غرب بیشتر به جنبه دنیوی آن اعتنا گردیده، البته نمیتوان منزلت معنوی روشنایی را در کلیساهای غرب انکار کرد، هر تعدادی که کیفیت استعمال آن با اعتنا به دیدگاههای اعتقادی غربیان با تجلی فروغ در مســاجد گوناگون میباشد.
هم اکنون پرسش این میباشد آیا :کاربرد نور و روشنایی در مسجد و کلیسا با هم تفاوت دارااست؟ فرضیه مسجد نصرت مشهد ی استیناف هم بر این میباشد که در هر دو سازه، نور و روشنایی برای خریداری کردن فضای عرفانی در حیث گرفته گردیده و مقصود آنتجلّی صفاست معبود میباشد که یکی بارزترین آن ها این میباشد که آفریدگار خویش فروغ و روشنایی میباشد.
در بازرسی این نوشتهی علمی که از نوع بنیادی و نظری اسـت، کاملا بهاین مساله پرداخته میشود و طرز اســتدلال های منطقی به شغل گرفته میشــود و برای گردآوری داده ها از منابع می دانی و کتابخانه ای شـامل کتابهای مرجع و وب سایت های اینترنتی یاری میگیریم و طریق محاسبه آن کیفی میباشد. فیض پایانی بعداز بررسـی تشـابهات و اختلافات مطالعات موردی، این اسـت که نور و روشنایی در هر دو سازه مشخصا مداقه به ســزایی داراست و اســتفاده از آن در هر دو جای در معنای تجلی عدن و علامت توان لایزال الهی اســت و خیر فقط جهت رفع آدرس مسجد نصرت مشهد نیاز نور و روشنایی، بلکه برای ساختوساز معنویت در اطراف و اثر گذاری از فروغ امداد میگیریم.
سوالی که اینجا مشخصا برای ما مطرح میگردد، پژوهش تفاوت کاربرد نوروروشنایی در مسجد و کلیسا میباشد .چیزی
که در صدر برای پاسـخگویی به موضـوع به ذهن میرسد، این میباشد که تفاوت به جهت تعبیر و تفسیر مختلف نوروروشنایی در هر دو سازه اســت و همینطور نوع اثر پذیری این بناها هم نســبت به نور و روشنایی توســط روزن ها و پنجره ها گوناگون اسـت .به عنوان مثال در بسـیاری از مساجد و کلیساها از شیشه های رنگی مستعمل میباشد که نظارت
میکنیم تفاوت این پنجره های رنگی در چیست.
تمجید نوروفروغ
فروغ، به مثابه موجودیتی فیزیکی و نوروروشنایی، به مثابه موجودیتی معنایی؛ نشأت گرفته از نگرش های فرهنگی ادبی خاص، به میدان کاربردی آوردن فروغ و روشنایی، هر آینه در مقیاس و در محفل معماری شکل میگیرد، نوروفروغ در گستره زیبایی شناسی جایی که اندازه گیری و اندازه گذاری نوروفروغ برای خط مش دادنش به فضای درونی یا این که سرپوشیده و نصفه سرپوشیده، در پیوستگی و تعلق به شکلی که از آن عبور میکند و جایی کهاین صورت باطن فضای سه آتی اشغال نموده است، توشه ارزشی پیدا میکند .چون آدمیان را به فکر درباب
نکاتی وا میدارد یا این که بر می انگیزاند که در گستره ی فرهنگ وتمدن اجتماعی رزرو مسجد نصرت مشهد و متانت محلی خویش تجارب کرده اند. (فلامکی، 1381٬(311
نمی اقتدار نور و روشنایی را نشناخته، ناسنجیده به محیط آورد، فروغ و روشنایی را هم به مثابه روشنی بخشنده به گوشه و کنار و نیز به مثابه موجودیتی که بر دل و جان ما میتابد، بایستی گرفت و هرآنچه را که در دانا مضمون قادر خواهیم بود یافت به فضای معماری آورد. (عرفانی،1387٬(102 نوروفروغ، اولین شرط برای هر نوع شعور بصیرت میباشد .در ظلمت مطلق، ما خیر گوشه و کنار را قادر خواهیم بود ، ببینیم و خیر هیبت
و رنگ را .البته نوروفروغ صرفا یک بایستگی فیزیکی وجود ندارد .بلکه بها روانشناختی آن یکی مهم ترین کارداران معاش انسانی در تمامی قضیه هاست .فروغ و روشنایی مدام خلال به کار گیری کاربردی دارنده بها نمادین نیز بوده میباشد .فروغ جزئی از ذات معاش بوده و در اکثری از فرهنگ و تمدن ها روشنایی، یا شماره تلفن مسجد نصرت مشهد این که خورشید تحت عنوان منبع روشنایی، عنصری خدایی محسوب می گردیده و آن را ارج می نهادند .به گفته لوکوبوزیه":معماری بازی هنرمندانه ظریف و تعجب آور گروه ای از اجسام درست شده در ذیل نور و روشنایی میباشد .دیده های ما برای این آفریده گردیده اند
در واقع در حالتی که این یقین باشـد که معماری اهل ایران معماری ایست واقعیت جو، واقعیت در معماری کمال اسـت و کمال از آن باریتعالی اسـت و هرچه درین معماری حضـور داراست عضـوی از آن میباشد که طلاق ناپذیر میباشد و روی به سوی واقعیت داراست.( به عبارتی، (.258
نور و روشنایی نشـانی از جنبش به سمت واقعیت میباشد که موقعیت فیزیکی و دنیوی ندارد و این مورد در کنار دست اندرکاران دیگر مانند اقلیم و شرایط نمادین و معنوی آیتم دقت قرار گرفته اســت و مظهر فقیه والاســت. البته در غرب بیشتر به جنبه دنیوی آن اعتنا گردیده، البته نمیتوان منزلت معنوی روشنایی را در کلیساهای غرب انکار کرد، هر تعدادی که کیفیت استعمال آن با اعتنا به دیدگاههای اعتقادی غربیان با تجلی فروغ در مســاجد گوناگون میباشد.
هم اکنون پرسش این میباشد آیا :کاربرد نور و روشنایی در مسجد و کلیسا با هم تفاوت دارااست؟ فرضیه مسجد نصرت مشهد ی استیناف هم بر این میباشد که در هر دو سازه، نور و روشنایی برای خریداری کردن فضای عرفانی در حیث گرفته گردیده و مقصود آنتجلّی صفاست معبود میباشد که یکی بارزترین آن ها این میباشد که آفریدگار خویش فروغ و روشنایی میباشد.
در بازرسی این نوشتهی علمی که از نوع بنیادی و نظری اسـت، کاملا بهاین مساله پرداخته میشود و طرز اســتدلال های منطقی به شغل گرفته میشــود و برای گردآوری داده ها از منابع می دانی و کتابخانه ای شـامل کتابهای مرجع و وب سایت های اینترنتی یاری میگیریم و طریق محاسبه آن کیفی میباشد. فیض پایانی بعداز بررسـی تشـابهات و اختلافات مطالعات موردی، این اسـت که نور و روشنایی در هر دو سازه مشخصا مداقه به ســزایی داراست و اســتفاده از آن در هر دو جای در معنای تجلی عدن و علامت توان لایزال الهی اســت و خیر فقط جهت رفع آدرس مسجد نصرت مشهد نیاز نور و روشنایی، بلکه برای ساختوساز معنویت در اطراف و اثر گذاری از فروغ امداد میگیریم.
سوالی که اینجا مشخصا برای ما مطرح میگردد، پژوهش تفاوت کاربرد نوروروشنایی در مسجد و کلیسا میباشد .چیزی
که در صدر برای پاسـخگویی به موضـوع به ذهن میرسد، این میباشد که تفاوت به جهت تعبیر و تفسیر مختلف نوروروشنایی در هر دو سازه اســت و همینطور نوع اثر پذیری این بناها هم نســبت به نور و روشنایی توســط روزن ها و پنجره ها گوناگون اسـت .به عنوان مثال در بسـیاری از مساجد و کلیساها از شیشه های رنگی مستعمل میباشد که نظارت
میکنیم تفاوت این پنجره های رنگی در چیست.
تمجید نوروفروغ
فروغ، به مثابه موجودیتی فیزیکی و نوروروشنایی، به مثابه موجودیتی معنایی؛ نشأت گرفته از نگرش های فرهنگی ادبی خاص، به میدان کاربردی آوردن فروغ و روشنایی، هر آینه در مقیاس و در محفل معماری شکل میگیرد، نوروفروغ در گستره زیبایی شناسی جایی که اندازه گیری و اندازه گذاری نوروفروغ برای خط مش دادنش به فضای درونی یا این که سرپوشیده و نصفه سرپوشیده، در پیوستگی و تعلق به شکلی که از آن عبور میکند و جایی کهاین صورت باطن فضای سه آتی اشغال نموده است، توشه ارزشی پیدا میکند .چون آدمیان را به فکر درباب
نکاتی وا میدارد یا این که بر می انگیزاند که در گستره ی فرهنگ وتمدن اجتماعی رزرو مسجد نصرت مشهد و متانت محلی خویش تجارب کرده اند. (فلامکی، 1381٬(311
نمی اقتدار نور و روشنایی را نشناخته، ناسنجیده به محیط آورد، فروغ و روشنایی را هم به مثابه روشنی بخشنده به گوشه و کنار و نیز به مثابه موجودیتی که بر دل و جان ما میتابد، بایستی گرفت و هرآنچه را که در دانا مضمون قادر خواهیم بود یافت به فضای معماری آورد. (عرفانی،1387٬(102 نوروفروغ، اولین شرط برای هر نوع شعور بصیرت میباشد .در ظلمت مطلق، ما خیر گوشه و کنار را قادر خواهیم بود ، ببینیم و خیر هیبت
و رنگ را .البته نوروفروغ صرفا یک بایستگی فیزیکی وجود ندارد .بلکه بها روانشناختی آن یکی مهم ترین کارداران معاش انسانی در تمامی قضیه هاست .فروغ و روشنایی مدام خلال به کار گیری کاربردی دارنده بها نمادین نیز بوده میباشد .فروغ جزئی از ذات معاش بوده و در اکثری از فرهنگ و تمدن ها روشنایی، یا شماره تلفن مسجد نصرت مشهد این که خورشید تحت عنوان منبع روشنایی، عنصری خدایی محسوب می گردیده و آن را ارج می نهادند .به گفته لوکوبوزیه":معماری بازی هنرمندانه ظریف و تعجب آور گروه ای از اجسام درست شده در ذیل نور و روشنایی میباشد .دیده های ما برای این آفریده گردیده اند